Johtaja
ja esimies ovat olemassa ihmisiä varten. Heidän tehtävänsä on
pitää huolta työntekijöiden motivaatiosta ja siitä että töihin
on mukava tulla. Hänen on aktiivisesti haettava kehittämisen
kohteita, korjattava niitä ihmisten kanssa yhdessä ja pidettävä
huoli, että työn tekemisen edellytykset ovat kunnossa. Jotta
tällainen onnistuu, johdon asenteen on oltava ihmisiä arvostava.
Johtajan ja esimiehen täytyy uskoa, että yksilöt haluavat ja voivat kehittyä
ja kasvaa. Tätä voi kutsua arvostavaksi johtamiseksi.
Arvostava
johtaminen on yrityksen ja sen yksilöiden kasvun johtamista. Kun
tällainen johtaja ja esimies johtaa, hän Kuuntelee, Arvostaa,
Sparraa, Vastuuttaa, Uskoo ja Antaa palautetta, jolloinka syntyy
ihmisissä KASVUA. Kun yksilöt kasvavat, myös yritys kasvaa.
Arvostava johtamisasenne tuo siten monipuolista kasvuasennetta
yritykseen.
Kuuntelen
Arvostan
Sparraan
Vastuutan
Uskon
Annan palautetta
Arvostava johtaminen toimii sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä. Lyhyt tähtäin on päivittäistä johtamista, mikä tukee ja mahdollistaa hyvän suorituksen johtamisen. Kun yksilö on motivoitunut , häntä kuunnellaan ja arvostetaan, häntä sparrataan hyviin suorituksiin, häneen uskotaan ja hänelle annetaan palautetta, hän yltään parhaimpaan suoritukseensa. Johtamisen pitkä tähtäin pitää sisällään sellaisen aikaansaavan, kannustavan ja arvostavan toimintakulttuurin luomisen, joka tuottaa arvoa yrityksen asiakkaille, ja edelleen myös omistajille, henkilöstölle sekä yhteistyökumppaneille. Hyvä johtamis- ja toimintakulttuuri houkuttelee myös parhaat tekijät yritykseen, sekä innostaa heitä panostamaan työhönsä.
Millaista
sitten on ei-arvostava johtaminen? Meillä kaikilla on sellaisesta kokemusta.
Se on sitä kun johtajat ja esimiehet tietävät itse kaiken. Heillä
ei ole aikaa työntekijöilleen, koska he haluavat tehdä kaiken
itse. Jos työntekijä ehdottaa hänelle jotain, hän vastaa ”Hyvä
ajatus, mutta...”. Hän luo organisaatioon toimintakulttuuria, joka
passivoittaa työntekijöitä. Tällöin työntekijät tekevät vain
sen, mikä on pakollista ja mahdollisimman pienellä vaivalla.
Tällainen toimintakulttuuri näkyy myös asiakkaille ja
yhteistyökumppaneille.
Arvostava
johtaminen vaatii johtajalta nöyryyttä. Hänellä pitää olla myös
terve itsetunto. Hän tietää omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Hän
osaa johtaa itseään kokonaisvaltaisesti. Tämä tarkoittaa
pelkistetysti sitä, että hän tiedostaa omat tavoitteensa, arvonsa
ja motivaationsa. Hän keskittyy tärkeisiin asioihin ja
yksinkertaistaa elämänsä. Hän suunnittelee, organisoi ja
toteuttaa tavoitteensa määrätietoisesti.
Tämä
sama pätee myös lasten ja nuorten kasvatukseen kotona ja kouluissa.
Tämä sama pätee myös mihin tahansa ihmissuhteeseen. Yksinkertaista. Arvostanko
vai enkö arvosta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti