Työelämään on tullut sukupolvi, joka poikkeaa varsin paljon
edellisistä sukupolvista. Tätä tietokoneiden ja matkapuhelimien
aikakaudella kasvanutta sukupolvea on alettu kutsua Y-sukupolveksi
(1980-1990 syntyneet). Tämän sukupolven työntekijät hallitsevat
uudet tekniikat paremmin ja ovat koulutetumpia kuin edeltävät
sukupolvet. Heidän elämäntapansa ja arvonsa ovat sellaisia, että
ne eivät helposti istu perinteiseen tapaan toimia työelämässä.
Itse olen työskennnellyt it-alalla lähes koko ikäni, jossa
tällaisia henkilöitä on työskennellyt jo pidemmän aikaa. Samoin
olen opettanut yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa Y ja myös Z
sukupolvien nuoria.
Y-sukupolven edustajat ovat teknisesti osaavia,
verkostoitumistaitoisia ja yhteisöllisiä erilaisissa sosiaalisissa
medioissa. Oman kokemukseni mukaan, jota monet tutkimukset myös
tukevat, he ovat myös kiihkeitä ja kärsimättömiä. He ovat
monesti myös yrittäjähenkisiä ja omiin kykyihin luottavia.
Yhteenvetona voisi kuvata, että Y-sukupolven työntekijät ovat
urbaanin ja globaalin markkina- ja mediakulttuurin kasvatteja. He
elävät globaalissa maailmassa, jossa tietotekniikka kaikkine
herkkuineen on itsestäänselvyys.
Y-sukupolven edustajat suhtautuvat työhön ja työelämään
hyvin eri tavoin kuin aiemmat sukupolvet. Heille työelämä ja ura
ovat monesti oman minän toteuttamisen jatkeita, eivätkä he rakenna
elämää uran varaan. He tekevät töitä elääkseen eivätkä elä
tehdäkseen töitä. Työpaikalla on oltava mukavaa, on oltava hyvä
esimies ja työilmapiiri. Eteneminen samoinkuin vastuullisten
tehtävien on tultava nopeasti.
Miten sitten tällaisia henkilöitä tulee johtaa?
Koska Y-sukupolven työntekijät ovat myös hyvin yksilökeskeisiä,
esimiehen tulee olla kiinnostunut "diginatiivista"
kokonaisena ihmisenä, ei pelkkänä osana työntekijäjoukkoa.
Esimiehen tulee myös tietää mistä kukakin henkilö motivoituu.
Työympäristöön on myös syytä kiinnittää erityistä huomiota.
Erilaiset digitaaliset kommunikointikanavat keskusteluun ja
yhteydenpitoon ovat tärkeitä. Tällainen työntekijä ei myöskään
pidä tiukista säännöllisistä työajoista, vaan esimiehen tulee
luoda erilaisia malleja työaikoihin ja työn tekemisen tapoihin.
Esimiehen on osattava kunnioittaa, kuunnella, välittää, innostaa,
valmentaa ja kehittää laumasieluisia yksilöitä.
Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että esimiehellä tulee olla
aikaa keskittyä kuhunkin alaiseensa yksilönä. Täpötäysi
kalenteri on raivattava ja keskityttävä siihen mikä on tärkeää,
eli esimiestyöhön.
Työelämään on tulossa on myös Z-sukupolvi, miten heitä
johdetaan?
Z-sukupolven nuoret (1990 luvun jälkeen syntyneet) ovat
kasvamassa aikuiseksi maailmasssa, joka on vieläkin epävarmempi,
nopeampi ja monimutkaisempi. Sähköinen media on tuonut heille
erilaisia todellisuuskuvia, viihteellisyyttä, pelejä ja
kuluttajuutta. Nämä henkilöt kaipaavat vain puitteita toimia sekä
haasteita ja tilaa hengittää. Työantajan maine on heille erityisen
tärkeä, samoinkuin ympäristöön liittyvät arvot. Nämä nuoret
haluavat entistä enemmän olla mukana työpaikassa, jonka esimiesten
arvoihin voidaan samaistua.
Merkityksellisyys on Z-sukupolvelle oleellinen asia. Siksi olisi
tärkeää pukea yrityksen tarina sellaiseen muotoon, että se antaa
ihmisen työlle merkityksen. Turha johtaminen on heidän kanssaan
pantava piiloon ja pönötys pois. Janne Tienari ja Rebecca Piekkari
tuovat kirjassaan "Z ja epäjohtaminen" termin
epäjohtaminen. Tämä johtamisen malli liitetään vahvasti
Z-sukupolven tulemiseen työmarkkinoille.
Epäjohtaminen on kokonaisvaltainen tapa katsoa maailmaa,
johtamistyyli, jossa johtaja ei etsi omaa arvoaan vaan pikemminkin
tuottaa sitä johdettavilleen. “Oikeaoppinen” Z-sukupolven
johtaja on tarinan käsikirjoittaja, roolittaja ja näyttämön
rakentaja, pääosan esittäjä mutta silti ei koskaan itse
parrasvaloissa.
”Epäjohtamisen voi lopulta kitetyttää ikuiseksi
tasapainoiluksi kahden fundamentaalisen tekijän välillä: kehysten
ja vapauden. Epäjohtaminen on kehysten luomista yhteiselle
toiminnalle. Se on johdonmukaista tavoitteista sopimista – ja
tarinan punomista.”
Eikö tämä ole juuri sellaista johtamista, jota me kaikki
kaipaamme?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti